Relaxarea-i o cană cu ceai

0 Flares Twitter 0 Facebook 0 Google+ 0 Pin It Share 0 Email -- Filament.io 0 Flares ×

Aveam cinci ani. 10 dimineaţa. Merg cu părinţii să luăm micul dejun la un restaurant. Chelnerul vine să ne ia comanda:

–              Ceai pentru cea mică?

La care eu, revoltată, gata să-i sar la gât:

–              CEAI?! CEAI?! Dar ce, sunt cumva bolnavă să beau ceai?! Bere n-aveţi?

Ai mei au intrat în pământ de ruşine, iar chelnerul, după un moment de stupoare, râde cu poftă şi-mi aduce o bere.

N-am avut voie s-o beau, bineînţeles, ba chiar am fost şi mustrată pentru purtarea mea necuviincioasă.

Recent, mi-am dat seama că multă lume asociază ceaiul cu boala. Nu bei ceai decât dacă te doare ceva. Te simţi rău? Lasă friptanele şi bagă nişte ceiuţ! Te supără lobul urechii? Nicio problemă! Sigur există un soi de ceai care să te oblojească!

Dar ştiaţi că ceea ce obişnuim noi să numim ceai nu este, de fapt ceai? Şi că ceai poate fi considerat doar băutura produsă din arborele de ceai? Restul sunt nişte infuzii (unele cu un gust foarte bun, într-adevăr).

Aşa că m-am pus pe cercetat. Legenda spune că ceaiul a fost descoperit de un personaj mitologic, un împărat chinez, care, ca toţi împăraţii, fierbea un cazan de apă pe câmp. Şi, ca să vezi tărăşenie, vântul îi aduce întâmplător nişte frunze de ceai în apa clocotindă. Evident, când apa ţi se umple de gunoaie, tu ce faci? O bei, normal! Aşa a făcut şi împăratul nostru (nu era foarte deştept, doar norocos din cale-afară) şi-a descoperit că lichidul astfel obţinut are un gust bun. Mândru peste măsură de serendipitatea care dăduse peste el, merge la palat şi le povesteşte tuturor despre cum ar trebui să consume proaspăt inventata licoare. Imediat după, ceaiul a devenit o băutură nelipsită de pe mesele chinezilor. Asta se întâmpla cu două mii de ani înaintea erei noastre.

În Europa, ceaiul apare abia prin secolul al XVII-lea, iar pliculeţele de ceai, aşa cum le ştim azi, au fost introduse la începutul secolului trecut.

Ce mă uimeşte pe mine este faptul că, deşi de-a lungul timpului, cam toate alimentele au trecut de la „nociv” la „sănătos” şi invers, ceaiul a fost considerat întotdeauna sănătos. Ba chiar cercetările recente, care, ştim cu toţii, au obiceiul să ne dea peste cap tot ce ştiam despre orice, au ajuns la aceeaşi concluzie: beţi ceai, că bine vă faceţi!

Atât ceaiul verde, cât şi cel negru, provin din acelaşi arbore: Camellia Sinensis (înrudit cu magnolia), iar diferenţa o face modul în care frunzele sunt prelucrate după culegere. Frunzele pentru ceai negru sunt uscate cu aer cald, mărunţite, apoi fermentate. Fermentarea ceaiului verde însă este întrerupt prin tratarea frunzelor cu abur cald, fapt care le duce la păstrarea verdelui. Pentru ambele tipuri de ceai însă, ultima etapă este uscarea.

Doctorul Mencinicopschi chiar a efectuat un studiu despre ceai, în special în privinţa hidratării organismului. A dovedit astfel că, din cauza tensiunii superficiale a apei, chiar dacă noi consumăm cantitatea optimă de lichide pe zi, este posibil să fim deshidrataţi.

Citez din studiu: „Atunci când apa pe care o bem are o tensiune superficială mai mare decât cea a apei din celulele organismului uman, din limfă şi sânge (mediul intern), acesta încearcă să o ajusteze prin adăugare de surfactanţi fiziologici, printr-un efort metabolic, pentru a putea fi folosită de organism.”

Mai mult, datorită tensiunii superficiale apropiate de cea a apei intracelulare, ceaiul hidratează mai bine decât apa însăşi pentru că ajută moleculele din apă să fie absorbite mai uşor de fiecare celulă şi să rămână pentru mai mult timp în organism!

Cu cuvintele lui Menci însuşi: „efortul metabolic depus de organism pentru a aduce tensiunea superficială a lichidului ingerat la nivelul lichidului intracelular este mult mai mic, ceea ce permite ca hidratarea celulelor să se facă mai rapid şi efectul să fie de mai lungă durată”.

Alte beneficii ale ceaiului:

1.            Creşte rezistenţa la efort (atât fizic, cât şi intelectual).

2.            Scade pericolul bolilor cardiovasculare.

3.            Antioxidanţii din ceai protejează împotriva mai multor tipuri de cancer.

4.            Ajută în diete.

5.            Reduce colesterolul.

6.            Are efect relaxant.

7.            Încetineşte procesul îmbătrânirii.

Surse pentru cele 7 beneficii ale ceailui: http://healthland.time.com/2012/09/04/13-reasons-to-love-tea/, http://www.lifehack.org/articles/lifestyle/11-benefits-of-green-tea-that-you-didnt-know-about.html