Minunata calatorie prin tara lalelelor. Amsterdam, Delft, Haga, Haarlem

0 Flares Twitter 0 Facebook 0 Google+ 0 Pin It Share 0 Email -- Filament.io 0 Flares ×

Olanda nu este o poezie si nici un tablou pictat cu contururile lui Rembrandt si culorile lui Van Gogh.

Olanda este un pastel cu inflexiuni epice. Olanda este o carte de povesti cu lalele, saboti de lemn, mori de vant, ospete medievale si case de turta dulce, inghesuite in primul rand, la spectacolul canalelor.

N-o sa fie niciodata tara mea de suflet, nici tara mea de dor, dar e o tara in care mi-ar placea sa revin. Pentru ca nicio bucatica nu ramane neinfrumusetata, pentru dragalasenia pe care-o vezi la fiecare colt de strada, pentru miile de magazine de decoratiuni interioare, pentru florile din fata oricarei case sau de la orice balcon, pentru ordinea care nu te-apasa, doar iti clateste privirea, pentru tramvaiele si trenurile lor care nu te lasa cu ochii-n soare, pentru traiul lor tihnit, pentru felul in care accepta ploaia la miezul zilei, pentru cei mai frumosi barbati pe metru patrat. Mai ales pentru cei mai frumosi barbati pe metru patrat!

Nu m-am dus la Amsterdam sa-mi fumez mintile si nici sa ma-ndop cu brownies sau cine stie ce alte bagabonteli care sa ma faca sa uit sau sa-mi aduc aminte. M-am dus la Amsterdam pentru ca era pe lista mea “de vazut” din Europa. Si-au mai ramas cateva: Danemarca, Belgia, Madrid, Berlin si Dublin. Dupa ce le vad si pe-astea, la Rio cu mine, ca nu se mai poate!

Am zburat cu Wizz, pana la Eindhoven, iar de-acolo am luat un autocar pana la Amsterdam, in gara. Sa zicem ca e ultima data cand zbor cu Wizz, atata timp cat nu e o mega-oferta de 30 de euro pe segment, de exemplu. Daca fac o socoteala, biletul + taxa pe bagaj de cala + drumul pana la Amsterdam = bilet la KLM, fara bataie de cap, fara oameni neciopliti, fara inghesuiala, fara goana dupa locuri (pentru ca heeei, cei de la Wizz nu dau locuri pe bilet, asa ca, daca vrei sa stai langa cel cu care-ai venit, trebuie sa te lupti!)

Amsterdamul e un oras frumos, care ti se-aseaza la suflet la fel de firesc cum se-asaza pe margini de canale caselele lor ciocolatii. Daca la Beijing sunt 9 milioane de biciclete, la Amsterdam sunt 600 000. Si 750 000 de locuitori. Si-un puhoi de biciclisti peste tot. Si-un respect pentru biciclisti in trafic cum la noi n-o sa gasesti nici peste 4 generatii. Un oras in care ai de toate: libertate (si nu ma refer doar la Cartierul Rosu si  Coffeeshops), cultura (o gramada de muzee, expozitii, concerte, evenimente, astfel incat ma gandesc ca locuitorii lui nu se simt niciodata exclusi de pe harta evenimentelor culturale europene), distractie (o sumedenie de baruri si barulete, de cafenele dragute unde sa bei un macchiato si sa savurezi o briosa cu ciocolata), mancare buna (poate nu mancarea lor traditionala, dar de foame nu se moare: toate natiile pamantului au restaurante-n Amsterdam – arabi, italieni, spanioli, argentinieni, chinezi, thailandezi etc. etc.).

Foamea mea de muzee se pare c-ar fi luat sfarsit. Daca inainte as fi mers din muzeu in muzeu, de data asta, in afara de Muzeul Van Gogh si Rijks Museum care mi-au placut si pe care le recomand, n-am mai vazut altele. Am ajuns in acea etapa in care aleg sa ma plimb pe stradute, sa stau la o cafea/bere, sa ma uit la oameni, sa simt spiritul orasului si mai putin trecutul lui. Oamenii se schimba. :)

Am mers in schimb la un talcioc, de unde nu mi-am luat nimic, nu neaparat pentru ca n-as purta ceva ce-au mai purtat si altii, ci pentru ca mare parte dintre lucrurile aflate acolo erau ponosite si mirositoare. Dar pentru spectacol a meritat sa merg.

Am profitat de senzationala lor retea de cai ferate, unde trenurile pleaca la fiecare 15 minute, iar pe bilet nu e trecuta ora, astfel ca poti urca in oricare tren din ziua respectiva. Ba mai mult, poti cobori in orice gara pana la destinatia finala de pe biletul tau pentru ca apoi sa iei alt tren si sa-ti continui calatoria. De exemplu, daca vrei sa mergi la Delft, iar trenul trece prin Haga, te poti opri la Haga, iar apoi iei alt tren catre Delft.

Exemplele de mai sus nu sunt intamplatoare. Chiar am vizitat si Delftul, si Haga. La Delft (da, orasul natal al lui Vermeer) am zis ca vrem sa ne mutam. Era un orasel atat de frumos, de cochet, de linistit si de ingrijit, ca nu ne mai venea sa plecam. Am mers la fabrica unde se fabrica celebrele portelanuri albastre, iar restul timpului l-am petrecut pe stradutele lor atat de cochete, zambind la cate-o florarie plina de culoare sau la cate-un magazinas de metraje cu desene ca-n copilarie.

Am luat apoi trenul spre Haga. Un oras eclectic, cu cladiri de sticla, dar care pastreaza spiritul vechi olandez. Cu stradute inguste si carciumi cu pereti ingalbeniti de vreme, dar si cu magazine de lux. Cu oameni pe bicicleta (parca mai putini decat in alte orase), dar si cu oameni de afaceri in masini de zeci de mii de euro. Vremea si-a cam facut de cap cu noi: cand soare puternic, cand cate-o jumatate de ora de ploi torentiale. Si-am si racit.

In alta zi am mers la Utrecht. Alt oras de poveste. Alt oras brazdat de canale, alt oras cu casute ingrijite, cu oameni frumosi si cult pentru un iepure (nu tocmai extraterestru, dar perfect simetric si dragut).

In Hoofddorp (un orasel in care n-ai ce sa vizitezi) am mers mai mult manate de mirajul shoppingului la Primark, dar, in drum spre centru, ne-am bucurat de casutele lor micute, facute cu gust, cu gradinite de flori in fata, cu gazon, ferestre lunguiete si acoperis de turta dulce.

Pana la Haarlem n-am facut mai mult de 20 de minute cu trenul, asa ca, de ce sa-l ratez? Aceeasi cochetarie, aceleasi canale, aceleasi case in care nu stii daca traiesc oameni sau personaje de poveste, aceleasi cafenele si carciumi din care nu-ti mai vine sa pleci. Un centru mic, dar plin de viata. Un muzeu celebru. O biserica protestanta impozanta.

Tragem linie si adunam: o tara cu un adevarat cult pentru estetica, din care m-am intors cu o dorinta de-a-mi face eu singura viata mai frumoasa: inconjurandu-ma de oameni frumosi (nu doar la exterior) si lucrusoare frumoase.

Anurim deja si-a luat o turma de muscate. Eu ce mai astept?

POZE AICI: https://www.facebook.com/media/set/?set=a.4572268542401.2187405.1162407917&type=3